Algemene voorwaarden
Van ThermoStro– Opgesteld op 2024-11-07
E-mail: info@thermostro.nl
Artikel 1 - Definities
1. ThermoStro is onderdeel van Prefab Strobouw BV, gevestigd te Zuidbroek, KvK-nummer 86845608.
2. Klant: degene met wie ThermoStro een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: ThermoStro en Klant samen
Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offerte, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van producten door of namens ThermoStro.
2. ThermoStro en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. ThermoStro en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van ThermoStro zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
3. Aanvaard de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij ThermoStro en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag ThermoStro de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt ThermoStro slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestid.
Artikel 5 – Prijzen
1. ThermoStro hanteert prijzen in Euro’s, exclusief BTW en exclusief overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. ThermoStro mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die ThermoStro niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
Artikel 6 – Monsters en modellen
1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Artikel 7- Betalingen en betalingstermijn
1. De klant moet een factuur binnen 14 dagen na factuurdatum aan ThermoStro betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
2. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat ThermoStro de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
3. ThermoStro mag een levering afhankelijk van onmiddellijke betaling dan wel zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 8 – Gevolgen te late betaling
1. Betaalt de Klant niet binnen de afgeproken termijn, dan mag ThermoStro de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de Klant in Verzuim is, mij hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan ThermoStro.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoedingen voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag ThermoStro zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van ThermoStro op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door ThermoStro, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 9 – Recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag ThermoStro het recht op reclame inroepen ten aan zien van de onbetaalde aan de geleverde producten.
2. ThermoStro maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan ThermoStro, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 10 – Opschortrecht
1. De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voorvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 11 – Retentierecht
1. ThermoStro kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van ThermoStro heeft betaald, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan ThermoStro.
3. ThermoStro is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt vanwege het gebruik van het retentierecht.
Artikel 12 – Verrekening
1. De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan ThermoStro te verrekenen met een vordering op ThermoStro.
Artikel 13 – Eigendomsvoorbehoud
1. ThermoStro blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van ThermoStro met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortenschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan ThermoStro gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan van de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer ThermoStro gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag ThermoStro van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 14 – Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
Artikel 15 – Levertijd
1. De levertijden van ThermoStro zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan ThermoStro door ThermoStro schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer ThermoStro later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer ThermoStro niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en ThermoStro iets anders hebben afgesproken.
Artikel 16 – Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 17 – Transportkosten
1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en ThermoStro schriftelijk iets ander hebben afgesproken.
Artikel 18 – Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij ThermoStro niet aansprakelijk tellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan ThermoStro. Doet de Klant dit niet, dan kan hij ThermoStro niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 19 – Bewaring
1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 21 – Garantie
1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door ondeugdelijk materiaal.
2. De garantie geldt niet:
a. Voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
b. Voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
c. Wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 22 – Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart ThermoStro tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door ThermoStro geleverde producten en/of diensten.
Artikel 23 – Klachten
1. De Klant moet een door ThermoStro geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant ThermoStro daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming ThermoStro hiervan op de hoogte brengen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkomging, zodat ThermoStro hierop gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en ThermoStro.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat ThermoStro andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 24 – Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan ThermoStro.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling ThermoStro ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 25 – Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer ThermoStro een overeenkomst aangaat met meerder Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 26 – Aansprakelijkheid ThermoStro
1. ThermoStro is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer ThermoStro aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. ThermoStro is niet aansprakelijke voor indirect schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer ThermoStro aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgerkeerd dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 27 – Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van ThermoStro vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 28 – Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer ThermoStro toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichting door ThermoStro nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat ThermoStro in verzuim is.
3. ThermoStro mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer ThermoStro kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 29 – Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van ThermoStro door de Klant niet aan ThermoStro kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
a. Een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
b. Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
c. Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
d. Computervirussen
e. Stakingen
f. Overheidsmaatregelen
g. Vervoersproblemen
h. Slechte weersomstandigheden
i. Werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor ThermoStro 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat ThermoStro kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overwachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als ThermoStro de overeenkomst schriftelijke in zijn geheel of gedeelte ongedaan maken.
5. ThermoStro hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betaling, ook niet wanneer ThermoStro hiervan voordeel heeft.
Artikel 30 – Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitving ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en ThermoStro de overeenkomst aanpassen.
Artikel 31 – Wijzigingen algemene voorwaarden
1. ThermoStro mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag ThermoStro altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal ThermoStro zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 32 – Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met ThermoStro aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van ThermoStro.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:82 lid 2 BW.
Artikel 33 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van de voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat ThermoStro bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 34 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene bepalingen en ieder onderliggende overeenkomst tussen de Klant en ThermoStro is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van ThermoStro is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en ThermoStro, tenzij de wet iets anders bepaalt.